29. 03. 2013.

Obesmišljena kampanja

Sećate se videa "Jedna fotografija u najgoroj godini života"? Teško ga je zaboraviti, što zbog teme, nasilje nad ženama odnosno nasilje u intimnim vezama, to zbog buke koja se podigla oko njega. Čim se video pojavio počele su spekulacije - da li je lažan, i odjednom su svi postali forenzičari raznoraznih specijalnosti, pa se pričalo o tome kako je spot previše profesionalno urađen, pa kako nema podliva na licu žene na snimku, i tako dalje.

Video je objavljen 20. marta. Juče, 28. marta je zvanično objavljeno da se radi o kampanji koju je pripremila B92. A koji je bio cilj kampanje? Veran Matić, glavni i odgovorni urednik B92 izjavljuje da oni žele da "ohrabre prvenstveno policiju, zatim tužilaštva, pravosuđe da počnu da sprovode zakon na način koji će direktno, odmah, osuđivati nasilnika, a ne žrtvu porodičnog nasilja." Meni nešto izuzetno smeta u ovoj rečenici i to je reč "ohrabriti". Nije na medijima da "ohrabruju" policiju, tužilaštvo i pravosuđe - mediji bi trebalo da vrše pritisak na te institucije tako što će savesno izveštavati o slučajevima nasilja u porodici. Pre svega, koliko slučajeva nasilja u porodici budu propraćeni u medijima nakon inicijalnog hapšenja? Koliko tužilaca bude pitano od strane novinara zašto se slučaj odugovlači? Sa koliko poštovanja naši mediji tretiraju žrtve nasilja u porodici, a koliko se sklanjaju sa puta policiji, tužilaštvu i pravosuđu koji ne rade svoj posao kako treba?

To što je ovaj video stajao više od nedelju dana bez objašnjenja, dovelo je do toga da se većina rasprava vrti oko toga da li je lažan ili ne, pa se onda javi neko ko kaže da autentičnost videa u krajnjoj liniji nije ni bitna, pa se onda javi neko ko kaže da su žene same krive za situaciju u kojoj se nađu, i onda se ponovo obrne krug. A evo kako je moglo da se uradi pa da kampanja bude i te kako smislena - video je već u prva 24 sata zaradio ogroman broj pregleda, nakon toga je trebalo da se pojavi još jedan video, sa istom akterkom, gde bi ona rekla ili bi bilo napisano, kako je to deo kampanje, međutim kako 8 žena nije dočekalo svoje sutra, i da se navedu imena žena koje su od početka godine u Srbiji stradale u porodičnom nasilju. I zatim da se da broj žiro računa na koji mogu da se uplate donacije za Sigurnu kuću.

Ovako, jedini uspeh ove kampanje je to što je video pogledalo preko 3 miliona ljudi, kako nam uz osmeh saopštava Marija Grulović, iz Dajrekt Medija Pablik Rilejšns (tako piše, šta da radim). Sigurna sam da će tih 3 miliona pregleda fino izgledati na nečijem rezimeu. 

Broj komentara: 6:

  1. Zamerke samo formalne prirode?

    Zasto je viral trajao 7 dana (3,5 miliona ljudi) umesto 1 dan (prvi dan, 80.000) ?

    Zasto se na kraju ne pominje ziro racun nego telefon policije za prijavu nasilja i vebsajt za vise informacija na kome su izlistani i nacini da se i donira i volontira?

    Zasto Matic diplomatski "ohrabruje" nego da "pritisne" policiju? Koju vrstu jezika ocekujete od njega?

    Mislim da ste previse toga ucitali u svoj komentar sto nema veze sa ovom kampanjom.

    Ako vam se ne svidja, recite - ne svidja se, ne morate nikome da se pravdate.

    Ovo gore uglavnom nema veze sa kampanjom i samo pokazuje koliko zenska scena sama radi protiv stvari za koje se bori.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. A da sam napisala da mi se samo 'ne sviđa' primedba bi bila da sam samo 'hejterka' koja nema konstruktivne predloge. Ja u svoj komentar nisam ništa učitala - reči imaju svoje značenje te tako i reč "ohrabriti" koju je VM odlučio da upotrebi - zamerka je na tu reč koja je pogrešno upotrebljena. Mediji katastrofalno tretiraju slučajeve nasilja u porodici, ustremljuju se na porodice a ne na tužilaštvo, policiju i pravosuđe - druga zamerka, koja takođe stoji.

      Ono što vama u stvari čini mi se smeta što se eto ne slažem sa time što je neko uradio nešto. Pa, kako da vam kažem, nije sve što se uradi dobro niti konstruktivno. Ova kampanja je dosta ljudi razbesnela, dosta ljudi je ostavljalo jezive komentare na video, dosta ljudi je opravdavalo nasilje nad ženama. Takođe oni koji nisu, pa ja ne vidim u čemu je pobeda da ljudi deklarativno na jedan anonimni video anonimne žene kažu "ja sam protiv nasilja" - to ništa ne znači. Svi znamo kako se reaguje kada se desi pravi slučaj nasilja, kada prava žena bude prebijena i umre. Onda bi svi da čuju drugu stranu, onda mediji razgovaraju sa prijateljima ubice ne bi li to saznali.

      Ovo što ste napisali "Ovo gore uglavnom nema veze sa kampanjom i samo pokazuje koliko zenska scena sama radi protiv stvari za koje se bori." se naziva concern trolling (http://en.wiktionary.org/wiki/concern_troll) - ostavite se toga, zaista je besmisleno.

      Izbriši
  2. B92 dugo u svim svojim prilozima takodje navodi nefunkcionisanje institucija kao glavni problem. Na kraju spota se nalazi broj policije za prijavu nasilja u porodici. To po vasem misljenju ne predstavlja pritisak na jednu od najvaznijih insiticija?

    Komentari na kampanju su slika drustva u kome zivimo i kao takvi imaju izuzetnu vrednost za svakog ko se ozbiljno bavi ovom temom. Nadam se da ce neko uspeti da napravi analizu onoga sto se nalazi u njima, bice dragoceno. Da li mislite da bi sakrivanje toga u kakvoj sredini zivimo bilo bolje za ovo pitanje?

    Hvala za lekciju sa wikipedije. Ne, to nije concern trolling, nego komentar da vas tekst nije zasnovan na cinjenicama iz spota. Mislim da je vrednost izmedju ostalog sto na kraju ne stoji broj ziro racuna, jer bi se isto tako kao sto vi imate zamerku sto na kraju stoji samo broj ubijenih zena u 2013, broj policije i adresa sajta o nasilju, naslo mozda i mnogo vise onih koji bi kampanju optuzili da je vodjena fundraisingom.

    Pozdrav

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Na kraju kog spota stoje sve te informacije? Na kraju onog koji se vrteo 10 dana pre nego što je bilo šta rečeno? Ne. Dakle ta vaša primedba ne stoji, odnosno vi pričate o nečemu čime se ja nisam bavila.

      Jedno je reći ova ili ona institucija ne radi, a sasvim je drugo propratiti slučaj od početka do kraja, pratiti šta se dešava i redovno obaveštavati javnost o tome, pri tome pitati relevantne aktere, tužioce, policiju itd - tako se vrši pritisak na institucije, a ne povremenim malo oštrijim tekstom u kome se kaže da ne rade posao kako treba.

      Nema na čemu za lekciju sa wiki-ja.

      Pozdrav i vama.

      Izbriši
  3. Aha, vi niste ispratili nastavak spota?

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Jesam, ali vi očigledno niste pročitali/razumeli moj tekst.

      Primedba je što je video objavljen 20.03. ostavljen bez ikakve propratne informacije. U međuvremenu je raspoloženje javnosti od zainteresovanosti, preko gunđanja, besa, došlo do indiferentnosti. I to je moja primedba. Sada davati te informacije kada je javnost već formirala mišljenje o kampanji (i to ne baš pozitivno) malo je besmisleno.

      Izbriši

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...