30. 03. 2011.

Nekad i sad

"Molim te Dejv, ne dozvoli da se izolujem od tebe" 
Ko je taj Dejv koji ovoj nesrećnici ne dozvoljava pristup? Ko je ta nesrećnica? I zašto su katanci i lanci sa njene strane vrata?

Ova ilustracija je deo reklame iz 50tih godina XX veka. Reklame za šta videćemo malo niže u tekstu; za sada ćemo obratiti pažnju na ilustraciju (koja dominira reklamom, polovina strane je ilustracija, druga polovina opis proizvoda i detaljno objašnjenje zašto je korišćenje tog proizvoda bitno).

Bez tekstualnog objašnjenja možemo samo da nagađamo u kakvom su odnosu Dejv i prikazana žena. Ukoliko uzmemo u obzir vremenski period u kome je reklama nastala i činjenicu da ova žena želi da provodi vreme u sobi sa dotičnim Dejvom, jedino moguće objašnjenje je da su Dejv i prikazana žena bračni par. Samim time dobijamo i objašnjenje zašto nevidljivi Dejv ima ime, dok je vidljiva žena bezimena. Ona je Dejvova žena i druga odrednica joj nije potrebna. Njena molba, "ne dozvoli da se izolujem od tebe" je upućena kako Dejvu, tako i njoj samoj. Molba koja je upućena Dejvu je da joj ukaže kada primeti kod nje ponašanje/osobine koje mogu dovesti do izolacije. Sebi Dejvova žena upućuje daleko zahtevniju molbu - udovolji Dejvu. Naravno, uzima se da Dejv zna pravila igre i da neće zahtevati nemoguće, dok Dejvova žena treba ta pravila da uči usput, to jest prateći tempo kojim ih Dejv postavlja. Ponašanja/osobine koje mogu dovesti do izolacije su uzrokovani (to možemo videti po natpisima na katancima) sumnjom, inhibicijama i neznanjem. Da bismo se pobliže pozabavili time moramo da pogledamo tekst reklame. 


  Ovde možemo videti da je u pitanju reklama za sredstvo za "kompletnu žensku higijenu." U neformalnom naslovu piše "Često žena ne shvata da je sumnje usled nebrige o intimnoj higijeni mogu uskratiti za srećnu bračnu ljubav." Tu nam je skoro sve rečeno. Dovoljno je da postoje sumnje (!), pa da ženi bude uskraćena "srećna bračna ljubav." Da li bi ženske sumnje imale istog efekta?  

Domaćica konzument i mirnodopski
mačo-muškarac - Beti i Don Drejper
(likovi iz serije Mad Men)
Ova reklama (kao i mnoge reklame iz tog perioda, ukoliko su u pitanju 'ženski proizvodi') je namenjena (udatoj) ženi iz srednje klase (one su imale, odnosno njihovi muževi su imali, dovoljno novca da kupuju). U periodu nakon II svetskog rata, nakon perioda konsolidacije, došlo je do naglog bogaćenja srednje klase i porasta konzumerizma. Konzumerizam kod žena je posmatran kao normalna pojava, dok je kod muškaraca, naročito nakon mačo, ratobornog ideala muškosti 40tih, posmatran kao feminizacija. Defeminiziranje muškaraca je postizano podstrekivanjem mirnodopske verzije mačo-muškosti. Dok je u ratnim uslovima ratoboran na bojnom polju, u mirnodopskim uslovima on je ratoboran u pogledu seksualnosti. Agresivan je, želi mnogo i sve što poželi, uzima. Ukoliko ovo dovedemo u vezu sa činjenicom da je razvod u to vreme bio izuzetno retka pojava (pritisak sredine, na muškarce i na žene, ne samo da se oženi/uda, već i da se ostane u braku) možemo da zaključimo da muška neverstva nisu bila retka i da su možda čak i podržavana. Seksualna agresivnost (muškost) se morala dokazati van porodice, tako da je verovatno na kraju radnog (muškog) dana malo šta ostajalo za ženu.  

Mnoštvo izbora za
probirljivu domaćicu
U reklami je teret za nepostojanje seksualne aktivnosti u braku stavljen na ženu. Prve dve rečinice nam ovo definitivno stavljaju do znanja. "Muškarac se ženi ženom jer je voli. Tako da, umesto što njega krivi ako ljubav počne da se hladi, žena bi trebalo da preispita sebe." Činom venčanja muškarac je dokazao svoju ljubav prema ženi. Dodatno je dokazuje time što ostaje u braku sa njom. Osim toga, sa njegove strane nikakvi dokazi nisu potrebni. Sa druge strane, žena svakodnevno mora da dokazuje da zaslužuje tu ljubav, spremljen ručak, spremljena kuća, spremljena ona. Redovnim ispiranjem vagine, (udata) žena je postajala savršen seksualni objekat, lep i mirisan, bez telesnih funkcija koje bi narušile tu mirisnost. Postajući savršen seksualni objekat, žena je postajala savršena supruga, uvek na raspolaganju u njemu najprijatnijem obliku.

Tako je pisano o proizvodima za žensku higijenu nekada. A kako se danas piše o ženskoj higijeni?

B92, ŽIVOTVESTI, sreda 30.03.2011. nepotpisan članak "Gde žene greše u seksu?":
3. Zaboravljate na ženstvenost
Između dobijanja na težini, telesnih funkcija i dnevnih navika, mnoge zaborave da ostanu u muškom sećanju kao seksepilne žene. Vrlo je bitna higijena, i sve ono što radite u kupatilu, ali to treba tamo i da ostane. Nemojte pričati o menstruaciji, brijanju, crevima itd. Skraćujte dlake i izgledajte najbolje što možete, a još bolje ako muškarci misle da se u to ne ulaže nimalo truda. Muškarac želi da vas gleda kao devojku iz susedstva iz mnogo razloga, ali ipak želi da za njega ostanete seks boginja.
Zvuči poznato? Skrolujte malo naviše i pogledajte tekst reklame iz 50tih godina.

[U članku "Gde žene greše u seksu?" ima 10 stavki i bezbroj ovakvih nebuloza. Ako imate vremena i pre svega živaca, bacite pogled, ali ne recite da vas nisam upozorila.]

Broj komentara: 7:

  1. Aha! The plot thickens. Znači, zato se muškarci žene - iz ljubavi! Protivno uobičajenom mišljenju da su žene emotivne, a muškarci požudne životinje, razotkriva se istina - muškarci vole, a žene moraju da pravdaju svoje prvobitno sponzoruške motive radom u kući i konstantnom prijemčivošću za seks. Eto, ko im je kriv kad n'umeju da vole :P

    OdgovoriIzbriši
  2. Tako bilo 50tih. Ne pratiš ne pratiš :D A danas, u tom domenu je otvoreno za interpretaciju.

    OdgovoriIzbriši
  3. ali samo dok se dr Hakim ne prihvati i muškaraca :)

    OdgovoriIzbriši
  4. Ja sa svojim feminiziranim muškarcem uz jutarnju kaficu protabirim i moje i njegove tjelesne funkcije, i baš uživam u tome. Šta nije u redu sa mnom? ;-)

    OdgovoriIzbriši
  5. Ma ništa, sve je u redu. To je najbolji način da se započne jutro ;)

    OdgovoriIzbriši
  6. Stalna čitateljka24. 02. 2012. 13:58

    Kad već govorimo o ženskoj higijeni, evo idealne prilike za posao: http://img99.imageshack.us/img99/9439/posaozalepoticeilepotan.jpg

    Nisam znala da je veza između prijatnog izgleda i edukacije vrlo bitna. Posle kraće pretrage nisam našla ništa o dotičnoj agenciji niti njenom programu (samo za devojčice?!?!). Ili jednostavno nisam umela da tražim...

    A oglas je preuzet odavde: http://poslovi.infostud.com/posao/DNA-Global-Group/Moderator/o73830?utm_source=mejling_lista_poslovi&utm_campaign=licna_2012-02-21&utm_medium=sadrzaj

    OdgovoriIzbriši

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...